Stralsund - Du Stadt meine Träume

Ja, vi var vist mange, der havde drømt om at besøge den hyggelige havneby Stralsund en sidste gang, så da vi mødtes ved Marineforeningen torsdag d. 31. august, var vi enige om, at vi glædede os til turen. Bussen kom i god tid før afgangen kl. 07.30, og ved rattet sad vor nye chauffør Michael, der skulle vise sig ikke alene være en dygtig betvinger af den store bus, men også en hyggelig rejsekammerat. I år havde vi også fået en ny rejseleder, nemlig vittighedsredaktøren Jørgen Møller, der med kort varsel havde overtaget denne krævende rolle, og som gennem hele turen sørgede for at alt gik som planlagt, og at vi blev behørigt informeret om, hvad der skulle ske.

I år var det Henry - iført en flot narrehat - og Per bager - med en britisk marinehue - der var messegaster, og her skal bestemt lyde en stor tak till dem for deres effektive og hurtige betjening. Selv isolerings-Bent tørstede næsten ikke, og det gjorde vi andre heller ikke!

Vejret var ikke helt så godt, som det plejede at være, men da vi ankom til vor sædvanlige rasteplads, var det opholdsvejr og kaffen med kringle og rundstykker blev serveret.

I år var det Ørbæk-bageren, Richard Muhs, der leverede det friskbagte og lækre bagværk.

Ombord på den forholdsvis nye færge “Copenhagen”, var der reserveret bord til os i den forreste restaurant, hvor de serverede en stor og lækker buffet samt drikkevarer “ad libitum” - vores yndlingsmærke. Første stop i Tyskland var ved Scandlines Bordershop, hvor der blev indkøbt forsyninger til opholdet, og herefter kørte vi direkte til vort dejlige Hotel Schweriner Hof på Neuer Markt. Efter en hurtig indcheckning var det tid til at nyde den første drink i Stralsund, inden vi kl 19.00 skulle ned og spise på det hyggelige Torschliesserhaus, hvor vi fik en dejlig middag.

Fredag d. 1. september, var der marked på Neuer Markt, og vi var nogle stykker, der lod os lokke til de fristende boder. Kl. 10.30 gik vi ned til det nærliggende Schiffer Compagniet, hvor vi bl.a. kunne bese de flotte, udstillede skibsmodeller og desuden fik en kort orientering om dette sømandshus.

Om eftermiddagen var vi inviteret til party på MHV-patruljefartøjet “Gemini” af Nyborg, hvor chefen med sine officerer tog imod os på kajen. Det var et rigtig flot arrangement, og under sejldugen på agterdækket blev der serveret frikadeller m/kartoffelsalat, lækre snitter og rigeligt med øl, vand og vin. Vi kunne besigtige skibet og vi hyggede os sammen med den virkelig dedikerede besætning. De var alle fornemme repræsentanter for Marinehjemmeværnet, der overalt i Danmark yder en flot og frivillig indsats. I øvrigt lå patruljebåden fra Svendborg fortøjet foran “Gemini”, og denne besætning havde hjulpet med dette vellykkede MHV-party!

Næste morgen bordede vi igen bussen og Michael kørte os en tur på Rügen i flot vejr. Først kom vi, efter nogen søgning, til Hitlers hotel-projekt Prora, der er et næsten 5 krm. langt bygningskompleks, som aldrig blev færdiggjort, så nu diskuterer man, hvad det skal bruges til.

På P-pladsen bød Richard Muhs på skøn, boblende champagne i anledning af sin fødselsdag, så der blev skålet og sunget.

Turen fortsatte til de maleriske byer Putbus og Binz og efter en omfattende sightseeing nåede vi Restaurant Nautilus, hvor vi fik en lækker frokost i denne ubådskulisse, der naturligvis gav anledning til en del snak om den privatbyggede og -ejede  ubåd på Sjælland med den tragiske historie.

Tilbage i Stralsund, var der en del, der deltog i sejlturen på Strelasund med MHV’s “Gemini”, og det var en stor oplevelse, bl.a. blev gangbesværede Jens (tidligere skibsfører i Rederiet J. Lauritsen) placeret i skipperstolen på broen: “Men jeg rørte ikke noget. Det turde jeg sgu ikke !” sagde han bagefter.

Den sidste aften skulle vi spise en 3-retters menu på “Restaurant Fischermann”. Middagen var fin, men søgningen på restauranten var åbenbart så stor, at de havde stuvet os sammen på et minimalt areal for at få plads til så mange gæster som muligt, og vi følte, som Jørgen Møller sagde, at  vi befandt os på Milanos banegård for støjniveauet var ekstremt højt. Efter ca. 1,5 time stod der pludseligt nye gæster ved vore borde og vi måtte, stærkt imod vores vilje, forføje os fra dette kakofoniske sted! Jørgen M., blev retfærdig harm, så han brokkede sig og fik et nedslag i prisen. Sådan !

Hjemturen bød på en overraskelse, idet vi i stedet for at køre til Rostock havn, kom til den gamle færgehavn Warnemünde, der bød på butikker og en hyggelig havnepromenade a’la vores Nyhavn. Vi var nogle stykker, der fandt en hyggelig knejpe, hvor vi fik den velsmagende “Köstrizer Schwarzbier” inden turen gik til det nærliggende færgeleje. Ombord på færgen blev den dejlige buffet (med all inclusive) gentaget, og vel tilbage i Danmark gik turen direkte til Marineforeningen i Nyborg. Her stod der en del folk for at modtage den hjemvendte besætning, som trætte og fulde af nye indtryk, blev kørt hjem, og herfra skal lyde en stor tak til alle rejsekammeraterne, og til vort dygtige Rejseudvalg, men særligt til Jørgen Møller fordi han klarede sit rejselederjob med bravour.

Auf Wiedersehen,

Ole Bay-Schmith

Se billeder fra turen under "Fotoalbum" flere billeder er på vej.