Jørn Ladegaard ved Landsskyttestævnet 2018 i Nyborg

Nyborg Marineforenings Skyttelav

Nyborg Marineforenings Skyttelav blev startet i 2006, Marineforeningens formand Børge Ferning opfordrede Bjørn Andersen til at afholde en stiftende generalforsamling den 14. juni 2006.

På generalforsamlingen blev der valgt en bestyrelse på 3 personer med Bjørn Andersen som formand, der samtidig indledte et samarbejde med Nyborg Skytteforening.

Efterfølgende blev der på sensommeren afholdt en ekstraordinær generalforsamling, hvor repræsentanter fra Landsskytteudvalget og Nyborg skytteforening var til stede. Det satte gang i skydningen, hvor Nyborg Skytteforening lægger baner, våben og ikke mindst instruktion til.

På generalforsamlingen i februar 2014 afløste Jørn Ladegaard Bjørn Andersen som formand, og Bjørn blev udnævnt til æresmedlem af lavet.

Der skydes hver søndag formiddag og tirsdag aften.

Skyttelavet deltager hvert år i Landsskyttestævnet, samt hjemmebaneskydning, og distriktsskydning her på Fyn.

Resultaterne har været rigtig gode. I 2017 blev landspokalen vundet for 5. gang i træk, og derved til ejendom. Landsskyttestævnet 2018 blev afholdt her i Nyborg, og da vandt vi igen og fik den nye vandrepokal.

Hjemmebaneskydningen har vi vundet flere gange og ellers været nummer 2 eller 3.

I tiden der er gået, har skyttelavet udviklet et fantastisk socialt samvær med Nyborg Skytteforening og flere af lavets medlemmer har således deltaget i stævner under DGI Skydning regi.

Skyttelavet har her i 2018 19 medlemmer, men desværre er der kun 5 – 7 af disse som aktivt deltager i skydningerne, og tallet har været jævnt faldende. Derfor er der et stort behov for at få nye medlemmer, da det har været et problem at stille hold til konkurrencerne.

Formand Tlf. 2163 5487

Jørn Ladegaard

Mail: hennyogjoern@gmail.com

Kasserer Tlf. 4016 3926

Bent Larsen

Mail: ravnekaerlund102@gmail.com

Sekretær og Næstformand Tlf.: 25371991

Ib Nedergaard

Mail: nedergaard@pc.dk

Revisor Tlf. 6531 5021

Poul Nielsen

Mail: poul-hanne@mail.dk

Lavbestyrelsens årsberetning for 2018 - (forkortet udgave).

Vi fik i dette år 2 nye medlemmer, nemlig Knud Harboe først på året og Knud Rughave sidst på året. Velkommen til jer begge to.

Medlemstallet er 15 (rettidigt betalt kontingent). 8 er aktive, men de 2 skyder p.t. meget lidt.

Skyttelavet er for første gang blevet repræsenteret i Nyborg Skytteforenings bestyrelse.

Resultatet fra årets skydekonkurrencer:

Vi vandt ved Landsskyttestævnet her for 6. gang i træk, samt de 2 distriktsskydninger, og for første gang vandt vi over de andre medlemmer i Nyborg Skytteforening ved årets venskabsskydning.

Årets afslutningsskydning fik følgende resultater: Henning vandt sjovskydningen, Bent handicapskydningen, og Jørn blev årets skytte.

Kommende begivenheder:

Venskabsskydningen er planlagt til den 2. marts. Ja, det er dagen før vi skal til Svendborg, men det var stort set den eneste dato, hvor det var muligt.

Næste distriktsskydning - som nævnt - den 3. marts.

Den 16. og 17. marts skal vi til Landsskyttestævne i Esbjerg. 6 er tilmeldt.

Til efteråret – den 2. november – er det vores tur til at afholde distriktsskydningen.

Landsskyttestævnet 2018.

Årets og Skyttelavets største arrangement var Landsskyttestævnet her i Nyborg den 17.- 18. marts.

Vi havde inden stævnet besøg af formanden og sekretæren fra Skytteudvalget, idet det var første gang vi stod for afviklingen, ville de være os behjælpelige med afviklingen af arrangementet.

Vi havde på forhånd fået en underskudsgaranti fra kommunen på 15.000 kr. og resultatet blev, at vi fik behov for knap 10.000 kr.

Mange startede stævnet med Marineforeningens berømte lørdagsfrokost. Et populært og fint arrangement. Skydningen og hele arrangementet i Skyttehuset gik stort set fint. Der var ingen ventetid for at komme til at skyde og der var også god forplejning i Skyttehuset. På banerne var der flere, som lige skulle gøres opmærksom på, at man ikke måtte berøre bordet, når man skød i gaffel, men efter lidt guidning var der ingen problemer og efter nogen tid havde Skytteudvalget resultaterne klar.

Landsmødet - regnskabet blev godkendt – trods et par kritikpunkter.

Kammeratskabsaften og frokost.

Vejret var desværre slet ikke med os. Det var frostvejr og blæste rigtigt meget. Teltudlejeren havde sagt, at de uanset vejret kunne holde 22 grader i teltet, men især i den ene ende af teltet var der koldt. Maden var ellers helt i top og stemningen rigtig god, og den blev ikke dårligere efter at man senere på aftenen rykkede ind i Marinestuen.

Søndag var vejret blevet rigtigt fint, og stævnet fik en rigtig god afslutning. Efter de sidste skydninger i Skyttehuset rykkede man ned i Marinestuen. I teltet – hvor der nu var dejligt varmt - fik vi en lækker frokost. Herefter præmieuddeling og afslutning. Vi vandt den nye vandrepokal, og den gamle, som vi havde vundet 5 gange fik vi overdraget til fast ejendom.