Landsskyttestævne 2019

Så har vi været til Landsskyttestævne i Esbjerg, og sandelig om vi ikke igen vandt pokalen. Denne gang for syvende gang i træk. Men det var meget tæt på at gå galt. Vi havde kun et point mere end Kerteminde, som så blev nummer to.

Jørn Ladegaard ved Landsskyttestævnet 2018 i Nyborg

Nyborg Marineforenings Skyttelav

Nyborg Marineforenings Skyttelav blev startet i 2006, Marineforeningens formand Børge Ferning opfordrede Bjørn Andersen til at afholde en stiftende generalforsamling den 14. juni 2006.

På generalforsamlingen blev der valgt en bestyrelse på 3 personer med Bjørn Andersen som formand, der samtidig indledte et samarbejde med Nyborg Skytteforening.

Efterfølgende blev der på sensommeren afholdt en ekstraordinær generalforsamling, hvor repræsentanter fra Landsskytteudvalget og Nyborg skytteforening var til stede. Det satte gang i skydningen, hvor Nyborg Skytteforening lægger baner, våben og ikke mindst instruktion til.

På generalforsamlingen i februar 2014 afløste Jørn Ladegaard Bjørn Andersen som formand, og Bjørn blev udnævnt til æresmedlem af lavet.

Der skydes hver søndag formiddag og tirsdag aften.

Skyttelavet deltager hvert år i Landsskyttestævnet, samt hjemmebaneskydning, og distriktsskydning her på Fyn.

Resultaterne har været rigtig gode. I 2017 blev landspokalen vundet for 5. gang i træk, og derved til ejendom. Landsskyttestævnet 2018 blev afholdt her i Nyborg, og da vandt vi igen og fik den nye vandrepokal.

Hjemmebaneskydningen har vi vundet flere gange og ellers været nummer 2 eller 3.

I tiden der er gået, har skyttelavet udviklet et fantastisk socialt samvær med Nyborg Skytteforening og flere af lavets medlemmer har således deltaget i stævner under DGI Skydning regi.

Skyttelavet har her i 2018 19 medlemmer, men desværre er der kun 5 – 7 af disse som aktivt deltager i skydningerne, og tallet har været jævnt faldende. Derfor er der et stort behov for at få nye medlemmer, da det har været et problem at stille hold til konkurrencerne.

En meget aktiv skydeweekend.

Det vindende hold bestående af Ib Nedergaard, Henny Alvarez, Henning Carlsen, og Bent Larsen.

Lørdag den 2. marts: Venskabsskydning og kåring af ”Årets skytte”.
Dagen startede kl. 09 i Skyttehuset, hvor årets venskabsskydning mellem Skyttelavets medlemmer og de øvrige medlemmer af Nyborg skytteforening dystede om den eftertragtede pokal.
For andet år i træk vandt Skyttelavet med 773 point mod Skytteforeningens 765 point.

Handicap resultatet blev, at Bent Larsen vandt foran Henning Carlsen og Ole Helles.(*)

Sjovskydningen blev vundet af Michael Carlsen, som var taget videre til anden skydning, men nummer 2 Børge Andersen og nummer 3 Knud Harboe fik overrakt deres præmier.(*)

Årets skytte.(*)
For andet år i træk blev Bent Larsen ”Årets skytte”, og med det flotte resultat af 197,4 point.

(*): Se billeder neden for i 'Slideshow'🙂

Søndag den 3. marts: Distriktsskydning i Svendborg.

Nyborg Marineforenings Skyttelav vandt nok en gang, og denne gang med 773 point. Kerteminde fik 757, Svendborg 753, og Fåborg 750 point.
Herunder det vindende hold bestående af Bent Larsen, Ib Nedergaard, Knud Harboe, og Jørn Ladegaard. Til venstre Svendborgs Skyttelavs formand Erik Thomsen.

Bent Larsen blev den bedste skytte med 195 point, og Jørn Ladegaard vandt sjovskydningen.
Som sædvanlig fik vi rigtig gode gule ærter, og denne gang i deres nye flotte marinestue. Så en rigtig god søndag i Svendborg.

Bestyrelse for Skyttelavet

Formand Tlf. 2163 5487

Jørn Ladegaard

Mail: hennyogjoern@gmail.com

Kasserer Tlf. 4016 3926

Bent Larsen

Mail: ravnekaerlund102@gmail.com

Sekretær og Næstformand Tlf.: 25371991

Mail: nedergaard@pc.dk

Revisor Tlf. 6531 5021

Poul Nielsen

Mail: poul-hanne@mail.dk

Lavbestyrelsens årsberetning for 2018 - (forkortet udgave).

Vi fik i dette år 2 nye medlemmer, nemlig Knud Harboe først på året og Knud Rughave sidst på året. Velkommen til jer begge to.

Medlemstallet er 15 (rettidigt betalt kontingent). 8 er aktive, men de 2 skyder p.t. meget lidt.

Skyttelavet er for første gang blevet repræsenteret i Nyborg Skytteforenings bestyrelse.

Resultatet fra årets skydekonkurrencer:

Vi vandt ved Landsskyttestævnet her for 6. gang i træk, samt de 2 distriktsskydninger, og for første gang vandt vi over de andre medlemmer i Nyborg Skytteforening ved årets venskabsskydning.

Årets afslutningsskydning fik følgende resultater: Henning vandt sjovskydningen, Bent handicapskydningen, og Jørn blev årets skytte.

Kommende begivenheder:

Venskabsskydningen er planlagt til den 2. marts. Ja, det er dagen før vi skal til Svendborg, men det var stort set den eneste dato, hvor det var muligt.

Næste distriktsskydning - som nævnt - den 3. marts.

Den 16. og 17. marts skal vi til Landsskyttestævne i Esbjerg. 6 er tilmeldt.

Til efteråret – den 2. november – er det vores tur til at afholde distriktsskydningen.

Landsskyttestævnet 2018.

Årets og Skyttelavets største arrangement var Landsskyttestævnet her i Nyborg den 17.- 18. marts.

Vi havde inden stævnet besøg af formanden og sekretæren fra Skytteudvalget, idet det var første gang vi stod for afviklingen, ville de være os behjælpelige med afviklingen af arrangementet.

Vi havde på forhånd fået en underskudsgaranti fra kommunen på 15.000 kr. og resultatet blev, at vi fik behov for knap 10.000 kr.

Mange startede stævnet med Marineforeningens berømte lørdagsfrokost. Et populært og fint arrangement. Skydningen og hele arrangementet i Skyttehuset gik stort set fint. Der var ingen ventetid for at komme til at skyde og der var også god forplejning i Skyttehuset. På banerne var der flere, som lige skulle gøres opmærksom på, at man ikke måtte berøre bordet, når man skød i gaffel, men efter lidt guidning var der ingen problemer og efter nogen tid havde Skytteudvalget resultaterne klar.

Landsmødet - regnskabet blev godkendt – trods et par kritikpunkter.

Kammeratskabsaften og frokost.

Vejret var desværre slet ikke med os. Det var frostvejr og blæste rigtigt meget. Teltudlejeren havde sagt, at de uanset vejret kunne holde 22 grader i teltet, men især i den ene ende af teltet var der koldt. Maden var ellers helt i top og stemningen rigtig god, og den blev ikke dårligere efter at man senere på aftenen rykkede ind i Marinestuen.

Søndag var vejret blevet rigtigt fint, og stævnet fik en rigtig god afslutning. Efter de sidste skydninger i Skyttehuset rykkede man ned i Marinestuen. I teltet – hvor der nu var dejligt varmt - fik vi en lækker frokost. Herefter præmieuddeling og afslutning. Vi vandt den nye vandrepokal, og den gamle, som vi havde vundet 5 gange fik vi overdraget til fast ejendom.

Landsskyttestævne i Nyborg 2018

Skyttelavets formand Jørn Ladegaard

I weekenden den 17 – 18 marts blev det årlige Landsskyttestævne for Danmarks Marineforenings Skyttelav afviklet i Nyborg. Der deltog 156 skytter fra 19 skyttelav.

Skydningen foregik i Skytternes hus på Halvej 8, og afviklingen gik rigtig godt med stor hjælp fra Nyborg Skytteforening.

Landsmødet blev afviklet i et mødelokale I Nyborg Hallerne, og det festlige og kulinariske foregik i et telt opstillet ved Marineforeningen. Her var vejret bestemt ikke med os, idet det var både meget koldt og blæsende, men deltagerne til festmiddagen om aftenen var opfordret til ikke, at komme i skjorteærme og tynde sommerbukser, så man holdt rimeligt varmen i det opvarmede telt. De frivillige hjælpere fra Marineforeningen gjorde et kæmpe arbejde for at arrangementet forløb godt, og maden fra Henriks Diner var rigtig god.

Om søndagen var forholdene i teltet til frokosten og præmieuddelingen helt perfekte.

Og resultatet af stævnet blev at Nyborg Marineforenings Skyttelav vandt holdkonkurrencen for 6. gang i træk. Nummer 2 og 3 blev Esbjerg og Kerteminde Skyttelav.

Her får Skyttelavets Formand Jørn Ladegaard overrakt den nye vandrepokal af Marineforeningernes Skytteudvalgsformand Pierre Jensen og Skytteudvalgskasserer Gunnar Kristensen. Den tidligere pokal har Nyborg vundet til Ejendom.

Skyttelavets formand Jørn Ladegaard sluttede Landsskyttestævnet med at sige tak til deltagerne for at være fair i konkurrencerne og positive og i godt humør, selvom vejrguderne havde drillet. Han glædede sig til Landsstævnet i Esbjerg næste år.

Skyttelavet takker butikken Meny for at have sponsoreret vinen til Dronningens skål, og bryggeriet Albani for at have sponsoreret flotte præmier, samt drikkevarer til Landsmødet.

Tillykke

Der skal her fra Nyborg Marineforening lyde et stort tillykke til Skyttelavet med det flot gennemførte arrangement og det meget fine resultat.

Fregatskydning 2019

Årets fregatkaptajn Torben Pedersen får her overrakt diplom af formand Kurt Verner.

Lørdagden 17. august 2019 blev den årlige Fregatskydning afviklet i skytternes hus.

Alle deltagere mødtes kl. 9.30 i stuen til morgenmad og almindelig opvarmning til det store slag, derefter afgang til skytteforeningens hus på Halvej for nedkæmpelse af fjendtlig Fregat. Arne C. Petesen lagde flot ud med nedkæmpelse af store bramsejl kl. 10.34 og sidste skud faldt kl. 12.30 ved Torben Pedersen, som hermed blev årets Fregatkaptajn.

Slagets gang:

Sejl