Sikke en både informativ og hyggelig aften!

Onsdag den 25. september afholdtes Ølsmagning ved Albani i stuen.

Godt 30 medlemmer var mødt spændte op til den første lokale ølsmagning i stuen - og sikken en god aften det blev!

Især ved Thomas og sekunderet af Poul fra Albani blev vi ført igennem 5 ølsmagninger suppleret med Pers fortrinlige snitter, så alle nød til fulde aftenens forløb!

Her et klip fra den informative del, som Thomas på så strålende vis inviede os i, så nu ved vi alle, hvad både IBU og EBC står for!

Anarkist

Ideen bag Anarkist serien er at bryde konventionerne fuldstændig ned. Det er en serie af øl, som er født ud af en sans for detaljen. Vi har været nede i de små petitesser, både i forhold til at brygge øllen, men i høj grad også omkring det visuelle udtryk, som er markant anderledes end noget andet, Theodor Schiøtz tidligere har skabt.

Anders Kissmeyer hører til i den absolutte elite af verdens bryggere. I 2011 blev han kåret som den bedste aktive brygger i verden, og ledende danske øl skribenter har kaldt ham den 3. mest betydende brygger i dansk bryggerihistorie.

KISSMEYER serien skal være et nyt pejlemærke i skoven af Craft Beers. Kvaliteten og oplevelsen af Craft beer svinger gevaldigt, og som forbruger kan det være lidt svært at orientere sig. Det er selvfølgelig altid sjovt at prøve noget nyt, men midt i al denne bryggerkreativitet ser vi, at der dukker fyrtårne op. Disse fyrtårne repræsenterer en høj kvalitet, som man kan regne med, og som samtidig udforsker nye øltyper drevet af stor nysgerrighed. KISSMEYER er et sådant fyrtårn.

For at sikre at KISSMEYER altid vil være interessant og relevant, har vi udviklet en række produktkoncepter, som vi vil lancere løbende i årene fremover.

Alle produktkoncepter udspringer af Anders Kissmeyer’s personlige interesser og drive. Naturen, oplevelser og relevante øl-situationer samt ikke mindst alle de gode brygger kollegaer.

Kissmeyer Stockholm Syndrome

Kissmeyer Stockholm Syndrome blev skabt i 2010 i samarbejde med Sigtuna Brygghus lidt uden for Stockholm.

Generøst forkælet med de mest frugtige amerikanske og new zealandske humler. En intens, ekstrem fyldig dobbelt/imperial IPA. Når den lige er brygget har den en næsten eksplosiv, frugtig humlearoma, hvor den efter lagring får en vinøs og fadagtig kompleksitet. Stor, men overraskende blød og balanceret bitterhed, der skaber en faretruende let drikkelighed!

UDSEENDE:

Ufiltreret. Dyb Amber-gylden med fyldigt hvidt skum.

DUFT:

Masser af frugtig og blomstrende humlearoma med svage noter af malt og alkohol.

SMAG:

Tør. Meget fyldig, frugtig humlet og intens, men med en blød bitterhed og lang eftersmag.

MUNDFØLELSE:

Meget fyldig, tør i forhold til typen og let varmende.

MADVALG:

Krydret og stærk asiatisk og mexicansk mad, krydret pizza og faste stærke oste.

Alk. 9,5%

FARVE, EBC: 18

BITTERHED, IBU: 100

IBU – ved du lige hvad det står for?

Bitterhed

Det er humlen, der bidrager med den langt overvejende bitterhed i øl. Bitterheden vil næsten altid måles i IBU (International Bitterness Units), også kaldt EBU (European Bitterness Units), men der findes andre måleenheder for bitterhed i øl.

• Normal dansk pilsner ligger på ca.15 IBU
  • Tjekkisk pilsner typisk mere bittert på 35 – 45 IBU
  • Indian Pale Ale typisk på 65 – 70 IBU

Og hvad er det EBC står for?

Farve

Farven på øl er oftest det første man ser på, når man køber en øl. Måling af farven sker ved spektroskopi ved bølgelængden 430 nm.

I Europa bruger vi enheden EBC (European Brewing Convention) til bestemmelse af farve, hvor man internationalt og i USA bruger SRM (Standard Reference Method). Det er dog samme målemetode – kun skalaen er forskellig:

SRM = EBC * 0,508
EBC = SRM * 1,97

Malttyperne bestemmer farve fx
Pilsner malt, som er den mest nænsomme ristede malt og som indgår i næsten alle øl. 3 - 5 EBC.
Wiener malt, ikke så almindelig, men blid og lys. 6 – 10 EBC.
Munchner malt, som er en mørkere basismalt og meget brugt. 15 - 20 EBC.
Hvede malt er typisk også lyse: 3 – 7 EBC.
Karamel maltene er mørkere og giver ofte både smag og farve. Ligger typisk på 100 – 250 EBC.
Chokolade maltene som ristes fugtigt for opnåelse af chokolade, nødde elle kaffelignende smagsvarianter ligger typisk på 500 – 700 EBC.
Sort malt til anvendelse i stout, porter, dobbeltbock osv. er ristede ved høje temperaturer og giver en EBC på helt op til 1200 – 1500 EBC.

Der er forlydender om, at successen vil blive gentaget næste år - ikke mindst på baggrund af alle de intelligente spørgsmål fra flere medlemmer, så Thomas var imponeret over det gode forløb!