Forsavn - et minde om nyborgensiske søfolk under 2. verdenskrig

Søndag d 6. juni 2020 kunne vi igen markere D-dag og mindes de danske søfolk som gjorde tjeneste under 2. verdenskrig.

Coronaen gjorde at Søværnets Tambourkorps desværre ikke kunne deltage og patruljefartøjet ROTA måtte melde afbud i sidste øjeblik.

Ca 800 danske søfolk deltog i "Armada-kurs mod Normandiet", mange omkom og andre fik varige men. Danske søfolk gjorde fra krigens start tjenste i allierede skibe og var således de første modstandsfolk.

I 2014 blev deres indsats endelig officielt anerkendt ved H.M. Dronningens tale den 6. juni på Normandiets strand. Dannebrog gik til tops sammen med de Allieredes flag.

I Nyborg Marineforening besluttede vi, på denne baggrund, at fortsætte det arbejde med at afdække historierne om Nyborgensiske søfolks skæbne som Jacob Frederiksen, der selv var krigssejler, og medlem af foreningen, havde påbegyndt i 1980'erne. Vi havde ligeledes et ønske om at rejse et mindesmærke for de omkomne.

Et tæt samarbejde med Nyborg Kommune og Østfyns Museer betød, at projektet blev en realitet. Den fynske kunstner Lars Abrahamsen skabte kunstværket FORSAVN, Albani Fondenstillede den nødvendig økonomi til rådighed og 6. juni 2018 blev FORSAVN afsløret på Kongens Skibsbro.

Hele historien om søfolkenes skæbne og indvielsen af monumentet er fortalt i et mindeskrift, som bl.a. kan læses på vores hjemmeside under "Publikationer"