Kronprinsen og formanden

Indlægget er med tilladelse "klippet" fra Sønderborg Marineforenings hjemmeside.

Nedenstående historie er snart 25 år gammel men er igen gjort aktuel gennem tronskiftet, hvor medierne har efterspurgt danskernes personlige relationer til HM Dronning Margrethe og HM Kong Frederik. Så også i disse ydmyge spalter vil vi tage handsken op, idet foreningens formand, ved flere lejligheder, har været sammen med (dengang) HKH kronprinsen. Blandt andet har de sejlet sammen på en stor øvelse i Vesterhavet, da kronprinsen var i frømandskorpset.

Foto: Torben Glyum

Billedet stammer fra Marinehjemmeværnets 50 års jubilæum i 2002, hvor receptionen blev afholdt på Nyborg Slot, og viser HKH Kronprinsen, KK Kurt Verner (nu formand i Nyborg MF) og KL Poul-Arne Callesen (nu formand i Sønderborg MF) under en hyggelig passiar omkring deres fælles øvelses- og sejladsoplevelser. Receptionen blev afsluttet med en frokost i marinestuen i Nyborg MF.

Berlingske Tidende skrev således om arrangementet som indeholdte flere spændende elementer, med historiske tråde til nutiden.

"Lørdag d. 13. juli 2002 klokken lidt i ni hejste kronprins Frederik for første gang sit personlige flag, et splitflag med tre løver, kronet skjold og elefantordenens kæde uden om, i kongeskibet Dannebrogs mast.

Markeringen af, at kronprinsen var om bord - hvilket betyder, at forsvaret har pligt til at salutere - foregik i Storebælt ud for Nyborg, hvor Marinehjemmeværnet markerede sit 50 års jubilæum med en flådeparade for kronprinsen.

I alt 25 af Marinehjemmeværnets 30 fartøjer deltog i den såkaldte »steam past«, mens salutkanoner fra Marinehjemmeværnets skole på Slipshavn afgav en salut på de 21 skud, som tilkommer en kronprins. Hvis kongeflaget er oppe - når regenten er med om bord - skal der saluteres med 27 skud.

Forrest i flådeparaden sejlede de nyeste skibe, 800-klassen, og til allersidst kom det gode skib, kutteren »Crux« fra Hundested, som vistnok stammer fra 1920erne. Den skal afløses, når Marinehjemmeværnet fra næste år begynder at modtage sine nye, hidtil største skibe på 90 ton.

Som det hører sig til, blev der blæst i bådmandspiberne og gjort honnør mellem samtlige skibe og Dannebrog, mens pressefolk så med fra et af hjemmeværnsskibene.

Et enkelt ugeblad havde forhyret en lokal speedbåd for at få sine egne billeder.

Inde på land ventede mellem 500 og 1.000 nyborgensere samt en hoben af pressefolk på at se kronprinsen forlade Dannebrog - der naturligvis havde valgt at lægge til ved Honnørkajen i Nyborg.

Den timelange ventetid brugte pressen til at fraternisere med »Dannebrog«s hofkokke, der stegte frikadeller i kabyssen med åbne koøjer ud til kajen.

Er Mary om bord?

Frikadellerne, med masser af krydderier og løg i, var til besætningen. Smagsprøverne til pressen smagte udmærket, absolut en kongelig lækkerbidsken. Til gengæld trak journalisterne en ren nitte, da de spurgte, om kronprinsen monstro havde gæster - læs: en ung dame ved navn Mary - om bord.

Nej, der var ingen ekstra opdækning til morgenmad.

Kronprinsen skulle spise frokost i byens Marineforenings hus på havnen, hvor den stod på Matjesfilet på is - men inden da var der reception og parade på Nyborg Slot, Danmarks ældste kongeslot.

I dagens anledning havde byrådet besluttet at tildele kronprinsen årets Nyborgpris - en broncefigur udført af kunstneren Flemming Knudsen.

Marinehjemmeværnets inspektør, kommandør Henrik Kudsk, fastslog i sin tale, at Nyborg i kraft af skolen i Slipshavn nord for Nyborg er Marinehjemmeværnets hovedstad, og da kronprinsen talte til de flere hundrede opmarcherede frivillige medlemmer af Marinehjemmeværnet, uden for slottet, roste han dem alle.

»I fremstår som en stolt organisation og værdige repræsentanter for flåden,« sagde kronprinsen, som i sin tid i Frømandskorpset selv har sejlet med Marinehjemmeværnets skibe og oplevet deres effektivitet".

Tekst: Christian Brøndum/Berlingske